Mainoslahjaverkkokauppa.fi:n tarina

Perustin liikelahjayritykseni elokuussa 1995 serkkuni toiveesta. Hän omisti porilaisen keramiikkapaja Karotti Oy:n, ja pyysi minua myyntimiehekseen. Karotilla oli erinomainen VIP-lahja: erikoislasitteella lasitetut, erikokoiset lautaset ja maljakot. Lasitteen nimi oli kidelasite, joka tuli lasitteessa polton aikana muodostuneista kiteistä lasitteen alle ja päälle. – Jokainen tuote oli uniikki, toista samanlaista ei ollut. Lasitteeseen sekoitettiin metallioksideja, jotka aikaansaivat erilaisia värejä ja kuvioita lasitteeseen: Titanidioksidi teki kiteet, koboltti sinisen värin, rautaoksidi punertavan tai vihreän värin jne.

Kidelasitetuotteet olivat myös Stockmannilla myynnissä, ja heidän hinnoittelupohjaansa käytin luodessani tuotteille arvostusta. Keramiikka pakattiin kullanvärisiin, ikkunallisiin pakkauksiin, ja ne lepäsivät kuparinvärisellä silkkipaperilla. Mukana oli neliväriseloste valokuvineen suomen- ja englanninkielellä tuotteesta. 

Loin toimenpiteilläni kidelasitekeramiikasta niin arvostetun tuotteen, että asiakkaani antoivat isoja lautasia ja vateja presidenteille, suurlähettiläille ja asiakkaidensa toimitusjohtajille merkkipäivälahjoina. Pienempiä lautasia käytettiin henkilökunnan ja asiakkaiden merkkipäivälahjoina sekä vientilahjoina.

Alkuun lähdin käyttäen Kompass-kirjaa, jossa olivat listattuina suomalaiset yritykset toimialan, liikevaihdon ja henkilöstömäärän mukaan kaupungeittain. Valitsin tarkasti vähintään 50 miljoonan markan liikevaihdon omaavat, pääosin vientiyritykset, ja aloitin käyntien sopimisen. Tein viikon töitä varatessani aikoja asiakaskäynteihin, ja kiersin sen jälkeen 2 viikkoa ympäri Suomea hotelleissa yöpyen. Pääosa kohdeyrityksistä sijaitsi Kehä III:n sisäpuolella, kaukaisimmat Oulussa ja Rovaniemellä. Ehdin tehdä päivässä 5 käyntiä, en enempää. Alan kilpailusta kertonee Helsingin Puhelinosuuskunnan asiakkaani lause: Minulle tulee 20 soittoa liikelahjayrityksistä joka päivä tapaamista tavoitellen. Vain harva pääsee läpi tapaamiseeni saakka, pitää olla todella erikoinen tuote tarjolla.

Häneltä sain myös vinkin yhteen menestystuotteeseeni – Miksi puurokulhoja ei pakata lahjapakkauksiin, ja vaikka lusikoita mukaan? Suunnittelin tällaisen setin: puurokulhoja 2 tai 4 kpl lahjapakkauksessa, luomutilan 1 litran puuroaineet pussissa + puulusikat. Puurokulhoissa oli purjevene- tai poro-kuvio painumana. Kulhon kyljessä oli sininen tai vihertävä lasitealue. Samalla kuviolla tehtiin myös mukeja, snapsilaseja ja lautasia. Porokuvioiset snapsilasit 2 kpl lahjapakkauksessa poronsarveen pakatulla poronsarvijauheella olivat myös menestystuote. Niitä myytiin erityisesti vientilahjoiksi. Keksin laittaa snapsilaseja myös poronnahkaisiin tuluskukkaroihin, ja se vasta oli erinomainen myyntituote poronsarvijauheella terästettynä. Parhaina myyntivuosina keramiikkapajan uunikapasiteetti loppui aikoja ennen joulua, ja jouduin sanomaan ostajille jo lokakuussa, että tilauksenne ei ehdi ennen joulua.

Ensimmäiset 3 vuotta myin pelkästään keramiikkapajan tuotteita, mutta sitten asiakkaat alkoivat pyytää uusia tuotteita.  Otin mukaan valkeakoskelaisen Lasipaja Feliksin tuotteet: maljakot ja vinot snapsilasit. Käytin snapsilaseissa samaa ideaa kuin keraamisissa: Laseroitu poron kuva + asiakkaan logo kylkeen ja poronsarvijauheet mukaan lahjapakettiin tai tuluskukkaroon. Lahjapaketteja tehtiin pahvisia 2 kpl:lle ja puisia 4 tai 6 kpl:lle. Lapissa tehtyihin puulaatikkoihin tuli puupurua pehmikkeeksi. Näitä vinoja snapsilaseja kysellään vieläkin, valitettavasti niitä ei enää saa Lasipaja Feliksin lopetettua toimintansa.

Kotimme takkahuone näytti aina joulun alusviikoilla joulupukin pajalta: teini-ikäiset lapseni pakkasivat yötä myöten puurokulhoja ja snapsilaseja lahjapakkauksiin.

 Omat kotisivut yritykselle:

Vuonna 1998 perustin oman kotisivuston yritykselleni. Aluksi kotisivut olivat myös englanninkieliset, ja niiden ansiosta sain tilauksia myös ulkomailta. Kotisivut pitivät sisällään useita kymmeniä tuotesivuja, joiden ansiosta aloin saada uusia asiakkaita heidän käytyään netissä etsimässä liikelahjoja. Google-mainontaa käytin aluksi välittäjien kautta, mutta toistakymmentä vuotta sitten aloin itse hoitaa mainontaani.

 Vuosituhat vaihtuu: 2000-luku:

Vuosisadan alussa pörssiromahduksen aikaan kalliimpien lahjojen ostoja vähennettiin rajusti, ja olin uuden pulman edessä: Mitä myyn nyt? – Taas tuli pelastava idea asiakkaalta: Patria Industriesin asiakkaani kysyi minulta tarjousta pinsseistä.  Etsin aikani hyvää toimittajaa, ja sen löydyttyä lähti pinssi-, kaulanauha- ja mitalikauppakin käyntiin. Onnekseni minuun otti yhteyttä samaan aikaan ruotsalainen mainoskaramelliyritys, jonka tuotteet otin myös valikoimaani. Yritykseni kasvoi vuosien kuluessa heidän parhaaksi jälleenmyyjäkseen Pohjoismaissa, mikä oli mielestäni aikamoinen saavutus yksinyrittäjältä!

Pikkuhiljaa haalin uusia tavarantoimittajia yritykselleni, ja tuotevalikoima suureni huomattavasti. Tällä tavalla pystyin palvelemaan asiakkaitani kokonaisvaltaisesti. Lasipaja Feliks jopa toteutti asiakkaani piirtämästä mallista heille ainutlaatuisen filigraanimaljakon koko konsernin omaksi liikelahjaksi.

2000-luvun puolivälissä liikelahjakauppa alkoi muuttua siten, että liikelahjayrityksiä kilpailutettiin kokonaisvaltaisen tarjonnan varmistamiseksi – pyydettiin liikelahjayritystä pitämään yrityksen liikelahjoja varastossaan, ja jokainen yrityksen yksikkö pystyi tilaamaan liikelahjayritykseltä edullisella hinnalla pieniäkin eriä omalla painatuksella. Vakiasiakkaani tarjosivat samaa mahdollisuutta minullekin, mutta yksinyrittäjän rahkeet eivät siihen riittäneet – rahan sijoittaminen isoon varastoon, ja nopea toimitusaika olivat ylipääsemättömiä esteitä. Yritykselläni oli julkisen hallinnon organisaatioiden lisäksi isoja yrityksiä asiakkaana: esim. ISS, Kemira ja Nokia Oyj - jonka osuus oli kahdeksasosa liikevaihdosta. Isojen asiakkaideni jättäytyminen pois asiakkuudesta oli isku kotimaisille tavarantoimittajilleni; Karotti Oy:lle ja Feliks Oy:lle. Heidän tuotteidensa myynti alkoi hiipua, ja give away –tuotteiden myynti kasvaa kovenevaa vauhtia.

Ilokseni olen huomannut asiakkaideni olevan tyytyväisiä yritykseni tuotteisiin ja palveluuni heidän tilatessaan aina uudelleen yritykseltämme. Alkuperäisiä, 1900-luvulla tulleita asiakkaitakin on vielä jäljellä!

Mainoslahjaverkkokauppa.fi aloitti toimintansa  huhtikuussa 2010.

Suureksi paisuneen tuotevalikoiman hallitseminen ja hintojen laskemisen tarjouksiin alkaessa käydä ylivoimaiseksi avasin verkkokaupan. 

Chat tuli verkkokauppaan 2014 tehostamaan asiakkailleni annettua palvelua.

Tavarantoimittajat tänä päivänä:

Tavarantoimittajia olen hakenut järjestelmällisesti lisää suurentaakseni ja parantaakseni verkkokauppani valikoimaa. Nykyään suurin osa verkkokauppani tuotteista tulee suoraan EU-maista Keski-Euroopasta,  vain pieni osa myytävistä tuotteista on kotimaisia tai suomalaisen maahantuojan valikoimasta. Löysin esimerkiksi erinomaisen, eurooppalaisen heijastintehtaan, jonka parhaaksi jälleenmyyjäksi Suomessa yritykseni nousi nopeasti. Valitsen tarkkaan tavarantoimittajani: jos tuotteet eivät vastaa laatukriteerejämme, poistan tavarantoimittajan tuotteet nopeasti verkkokaupan valikoimasta. Reklamaatioihin suhtaudun vakavasti, ja luotettavat tavarantoimittajamme ovat vastauksena esiin tulleisiin reklamaatioihin hoitaneet aina asiakkaani tyytyväisiksi vahingon tapahduttua. Asiakkaiden tilaamat tuotteet lähetetään tehtaalta aina suoraan tilaajille - Lähetykset nopeutuvat, kun niiden ei tarvitse kiertää yrityksemme kautta.

 Painomateriaalien kehittyminen ja toimitusten nopeutuminen vuodesta 1995 tähän päivään:

Vuonna 1995 aloittaessani liikelahjamyynnin asiakkaani saattoi antaa minulle logollisen kirjekuoren tai käyntikortin, josta hän pyysi ottamaan originaaliaineiston. Toimitusaika tuotteilla oli suunnilleen 4 – 5 viikkoa. 

Tänä päivänä kaikki painotalot vaativat vähintään 300 dpi kuvatarkkuudeksi, vektoroidun kuva-aineiston ja PMS-värikoodit painoväreille.

Toimitusajat ovat nopeutuneet parhaimmillaan muutamaksi päiväksi painetuillakin tuotteilla.  Pääosin painetut tuotteet toimitetaan tällä hetkellä 2 – 4 viikon toimitusajalla.

 

Tarja Hanttu